woensdag 11 november 2015
Deze week is de Agritechnica in Hannover (D). De organisatie spreekt van de grootste landbouwmachinebeurs ter wereld met naar verwachting meer dan 400.000 bezoekers. Het vraagt een goede voorbereiding en selectie om in één dag echt te zien en te ervaren waarvoor je komt. Anders is het wel heel veel met bijna 3.000 standhouders die samen ongeveer 42 hectare standruimte hebben gehuurd.
De trend naar beter en preciezer zet door. De brede inzet van RTK GPS, gekoppeld aan sensoren, dataverwerking en slim aansturen biedt steeds meer mogelijkheden voor preciezer en sneller werken. De Steketee IC-Weeder is een van de voorbeelden voor mechanische onkruidbeheersing in de rij, die te zien is op de beurs. De techniek ‘onder de kap’ om individuele planten te herkennen, gebruikt het IRS voor plantentellen op proefvelden.
Grimme heeft nu ook een zaaimachine voor suikerbieten: de Matrix, verder ontwikkeld op basis van de Kleine Unicorn. De zaaischijven zijn gelijk aan die van de Unicorn. Met andere schijven is de machine ook te gebruiken voor het zaaien van cichorei. De machine heeft standaard een elektrische aandrijving en een signalering over afgifte van zaad. Ook zijn diverse details anders dan bij de Unicorn, zoals een klepje om snel de elementen te legen. Steeds vaker worden zaaimachines geleverd met een mulchset om te kunnen zaaien als de grond minimaal is bewerkt. Er is een optie met hydraulische drukinstelling op de mulchset, die gaat tot 170 kg.
Monosem levert nu als optie een elektrische aandrijving op de bietenzaaimachines. De elektrische aandrijving biedt kansen om dichter te zaaien langs spuitsporen en perceelsranden. En steeds vaker ook om geerrijen ‘naadloos’ aan te zaaien. Ontwikkelingen waarbij het wel handig is om kennis en ervaring met koppeling aan RTK GPS in huis te hebben. De overname van Monosem door John Deere past in de trend om preciezer werken breder in te zetten. Als fabrikanten in de toekomst in driehoeksverband willen zaaien, zullen ze een licentieovereenkomst met Kverneland moeten sluiten omdat dit bedrijf hierop een aantal jaren geleden een patent heeft aangevraagd.
De suikerbiet staat prominent in de stand van Ropa, de enige fabrikant die alleen machines voor suikerbieten bouwt. Ropa kreeg samen met Michelin een zilveren medaille voor ‘Soil Protect’ op de nieuwe Euro Tiger 5 bunkerrooier. De drieassige Euro Tiger 5 heeft een systeem waarbij de wiellasten hydraulisch verdeeld worden zodat ook op een helling (tot 10%) de gewichtspieken worden verdeeld. In combinatie met de nieuwe Michelin Cerexbib 1000/55R32 banden zijn bandspanningen van 1,4 bar mogelijk. Zowel bij Ropa als bij Grimme zijn de bediening en de cabines vernieuwd om het de machinist eenvoudiger te maken nog beter werk te leveren.
‘Opvallen en een ervaring achterlaten’ zie je steeds meer op beurzen. De Grimme Black Hawk is daarvan een voorbeeld: een special edition van de Rexor 630 in zwarte kleur. Geplaatst in blauw licht valt hij in elk geval op. Een ander voorbeeld was de ‘cinema’ bij Agrifac compleet met 3D-bril, wind en nevel als de je beelden van de veldspuit in actie zag en een drankje na de film.
Een minder opvallende trend en belangrijker is het verbeteren van details om onderhoudskosten en de werking te verbeteren. Op de foto een ‘glijschoen’ aan de minimaalkopper van Ropa. Die stropen van blad voorkomt als bieten diep in de grond staan. Alle fabrikanten verbeteren details van rooischaren en kiezen voor materialen met een nog langere levensduur. Ongeveer 30 jaar geleden werd vaak gesteld dat een rooiunit na 2.000 hectare versleten is. Die levensduur zou nu volgens enkele fabrikanten een factor 3 hoger liggen.
Holmer maakte recent de nodige reclame voor een wereldrecord bietenrooien met de Terra Dos T4-30 met HR12. Aan het beursmodel viel het volgende op: het ontbreken van steunwielen aan de ontbladeraar (een potmeter aan de ophanging van de taster geeft stuurinformatie voor de hoogteregeling van de ontbladeraar én aan de diepteregeling voor de rooischaren); het opnieuw gebruiken van poetsers (na de kopmessen), die dwars op de rijrichting poetsen; de axiaalset heeft een extra rol voor meer reiniging.
Onder de naam Holmer Exxact worden machines gebouwd in Eggmühl (D) en in Steenwijk (in de Agrifac-fabriek). Op de foto de LightTraxx, een van de 3 modellen uit de Steenwijkse fabriek. Agrifac, Holmer, Moreau en diverse andere merken hebben dezelfde eigenaar: Exel Industries, waarbij de Franse familie Ballu aan het roer staat.
Vervaet stond deze keer met een rooier in de stand. Het viel enkele Duitse vakgenoten op dat Nederlandse constructeurs sterk zijn in eenvoud in details. Het model van het vernieuwde Vervaet kopsysteem illustreerde dit: door de aansluiting in een ander gat te steken (zie pijl in foto) ga je van ‘klassiek koppen’ naar ‘minimaal koppen’. Een tussenstand is ook mogelijk.Vervaet kan ondertussen ook een drukwisselsysteem leveren op bietenrooiers.
Meerdere Nederlandse ontwerpen kregen een zilveren medaille, waaronder de Peecon Gull Wing om dubbellucht opgeklapt achter de trekkercabine mee te nemen.
Soms ontdek je verstopt tussen alle opvallende zaken een boeiende ontwikkeling voor wat verder weg. In de stand van Strube stond een schaalmodel van de Deepfield 4D-scan, een gezamenlijk ontwikkeltraject van Strube en Deepfield Robotics, een start-up van Bosch. Een onbemande zelfrijdende scanner voor suikerbietenproefvelden, een interessant principe voor kweekbedrijven en andere bietenonderzoekers om de exacte plek en de groei tot het zes- tot achtbladstadium vast te leggen. Van de planten kunnen driedimensionale beelden worden opgebouwd (zie foto).
Mitas had een band met het ingebouwd drukwisselsysteem AirCell opengesneden opgesteld zodat het principe meer ging leven voor de bezoekers. Fendt en Mitas kregen hiervoor samen een gouden medaille. De ‘binnenband’ kan lucht onder hoge druk meenemen. Deze is te benutten om de druk in de grote buitenband snel te verhogen als de trekker van de akker overschakelt naar hoge snelheid op de weg. Dat was tot nu toe een beperking bij drukwisselsystemen. Druk aflaten gaat snel, maar omhoog traag. Mitas claimt dat dit tot 10 keer sneller gaat dan met de gebruikelijke drukwisselsystemen: in 30 seconden van 0,8 naar 1,8 bar. De eerste jaren is de Mitas AirCell alleen te verkrijgen op Fendt trekkers en in de bandenmaat 710/75R42. Vlak voor de beurs werd bekend dat Mitas is overgenomen door Trelleborg. Overnames was ook een van de minder opvallende trends op de beurs. Niet vreemd als je wilt blijven investeren in nieuwe ontwikkelingen, waarbij steeds gecompliceerdere technologieën nodig zijn met als doel: beter én preciezer.
Contact: Frans Tijink
Ook op de hoogte blijven van het laatste bietennieuws?
Meldt u aan voor onze gratis nieuwsbrief